Aanhanger onderdelen
Voordat je een aanhanger koopt weet je waarschijnlijk niet hoeveel aanhanger onderdelen erin zitten. Je komt er pas achter als je één van de aanhanger onderdelen nodig hebt doordat deze versleten is of kapot is gegaan. Voordat je deze aanhanger onderdelen gaat vervangen moet je wel weten wat het is en wat het doet. In deze blog gaan wij zoveel mogelijk aanhanger onderdelen aan jou uitleggen om jou zo een goed beeld te geven hoe een aanhanger in elkaar zit.
Aanhanger as
Een aanhanger heeft altijd 1, 2 of 3 assen, de hoeveelheid assen bepaald het draagvermogen. Je kan assen geremd of ongeremd aanschaffen. Een geremde aanhanger as is voorzien van een remsysteem, door dit remsysteem kan je aanhanger mee remmen met de auto als deze ook remt. Een ongeremde as is voorzien van lagers, hierbij moet de volledig remmende werking van het trekkende voertuig komen.
Rem aanhanger onderdelen
Jouw aanhangwagen heeft ook meer rem aanhanger onderdelen dan jij denkt, je remonderdelen bestaan uit de volgende componenten: een oplooprem, remkabels, remtrommel, remschoenen en de wielen. Deze samenstelling wordt ook wel het ‘remschema’ genoemd. Je kan merken dat jouw remonderdelen aan vervanging toe zijn als het gewicht van de aanhanger tegen de auto drukt. Ook kan je het merken als het gewicht aan één kant duwt, dit zijn dan de remschoenen die niet naar behoren werken.
Stel jaarlijks je rem aanhanger onderdelen opnieuw af om narigheid te voorkomen!
Gasveren & hydrauliek
Gasveren zijn handig voor klepsluitingen van gesloten aanhangers. Deze aanhanger onderdelen bestaan uit een cilinder met een zuiger, zuigerstang, stikstof en een afdichting met een beetje olie zodat het gas erin blijft. Bij blokkeerbare gasveren zit er een pin of ventiel in zodat deze in positie blijft. Je kan een gastrekveer of gasdrukveer aanschaffen, het verschil is dat een gastrekveer zich in trekt en zo zorgt voor genoeg trekkracht terwijl een gasdrukveer zich uitstrekt en zo druk uit.
Hydrauliek is de manier waarop bewegingen en krachten worden vervoerd en onder controle worden gehouden door vloeistoffen. In een hydraulisch systeem stromen vloeistoffen door verschillende leidingen, door de hydraulische pomp met olie komt er druk die de cilinder laat bewegen. Zo heb je dus al meerdere hydraulische aanhanger onderdelen.
Neuswiel & toebehoren
Neuswielen zijn aanhanger onderdelen die het meeste last van slijtage hebben. Aangezien neuswielen wel essentiële aanhanger onderdelen zijn moet je goed op de staat van het neuswiel letten. In de meeste gevallen zie je aan het uiterlijk van het neuswiel wel of deze versleten is. Neuswielen met een kunststof velg hebben vaak dat als de velg slijt deze poreus wordt, vaak gebeurt dit omdat het neuswiel niet goed vast zit en dan komt het neuswiel tegen drempels tijdens het rijden.
Je kan neuswielen aanschaffen met een buisdiameter van 35mm, 48mm, 60mm en 73mm. De buisdiameter geeft eigenlijk aan hoe sterk de neuswielen zijn, een dikker buisdiameter betekent dus meer draagvermogen. Kijk voor meer informatie over neuswielen en andere aanhanger onderdelen op de site van Aanhangwagendirect. Voor vragen kan je terecht bij de klantenservice van Aanhangwagendirect.